Senin, Oktober 03, 2011

LA ILAAHA ILLALLAH PANDUAN HIDUP

LA ILAAHA ILLALLAH PANDUAN HIDUP
(Oleh : Asy-Syaheed Sayyid Qutb)

•  Pengabdian diri kepada Allah adalah merupakan akar tunjang dan rukun pertama dalam
akidah Islamiyah yang dijelmakan di dalam pengakuan: Tiada Tuhan Melainkan Allah (LA
ILAHA ILLALLAH). 
•  Manakala menerima pengajaran dan Rasulullah SAW mengenal cara menjalan dan
melaksanakan pengabdian itu adalah merupakan bahagian yang kedua daripadanya,  yang
dijelmakan di dalam pengakuan: Muhammad itu ialah Utusan Allah (MUHAMMADUR-
RASULULLAH).


Hati Muslim yang beriman dan menyerahkan dirinya kepada Allah itu adalah hati yang
menjelma di dalamnya kedua-dua dasar yang disebutkan di atas tadi. Semua perkara selain
daripada kedua-duanya baik yang berbentuk asas-asas keimanan dan rukun Islam, adalah
merupakan pelengkap bagi kedua-dua tadi; kerana keimanan kepada malaikat-malaikat Allah,
kitab-kitabNya, Rasul-rasul-Nya, hari kiamat, qada dan qadar, juga sembahyang, zakat, puasa
dan haji, hukum halal dan haram, kemudian hukum hudud dan ta'zir, serta peraturan-
peraturan mengenai muamalah, perundangan dan arahan-arahan keislaman semuanya itu
adalah tegak di atas dasar pengabdian diri  kepada Allah. Begitu juga sumber-sumber itu
semuanya adalah ajaran~ajaran yang telah disampaikan kepada kita oleh Rasulullah SAW
daripada Tuhannya.

Dan masyarakat Islam itu ialah masyarakat yang menghayati sepenuhnya kaedah-kaedah
Islam dan hal-hal yang berkaitan dengannya di dalam kenyataan hidupnya; sebab masyarakat
tanpa pelaksanaan dan penjelmaan kaedah-kaedah ini tidak boleh dipandang sebagai
MASYARAKAT ISLAM.

Selanjutnya pengakuan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah (LA ILAAHA ILLALLAH)
dan Muhammad itu ialah utusan Allah (MUHAMMADU RASULULLAH) adalah kaedah
bagi suatu program yang lengkap yang menjadi tapak kepada kehidupan umat Islam
seluruhnya. Kehidupan secara Islam ini tidak akan dapat ditegakkan sebelum kaedah ini
ditegakkan terlebih dahulu; seperti juga kehidupan secara Islam tidak akan menjadi
kehidupan secara Islam dengan sebenarnya sekiranya ia ditegakkan di atas kaedah yang lain
daripada kaedah ini atau pun ia ditegakkan secara tempelan di samping kaedah-kaedah yang
lain atau pun di samping beberapa kaedah lain yang asing darinya.

Firman Allah.

$Β   βρ‰7è?   ⎯Β   ⎯μΡρŠ   ω)   ™$ϑ™&   $δθϑGŠϑ™   ΟFΡ&   Ν2τ$/#™ρ   $Β   Α“Ρ&   !#   $κ5   ⎯Β   ⎯≈Ü=™   4 
β)   Ν3⇔9#   ω)   !   4   Β&   ω&   #ρ‰7è?   ω)   ν$ƒ)   4   79≡Œ   ⎦⎪$!#   Ν‹)9#   ⎯3≈9ρ   Y2&   ¨$Ζ9#   ω 
χθϑ=胠  ∩⊆⊃∪    

Maksudnya.:  Tidak ada kekuasaan memerintah itu melainkan kepunyaan Allah sahala, Ia
perintah supaya kamu langan sembah dan mengabdikan diri melainkan Dia, kerana yang
http://compilation4share.blogspot.comdemikian itu ialah agama yang lurus (Yusof: 40)
Firman Allah:

⎯Β   ì܃   Αθ™9#   ‰)ù   í$Û&   !#   (   ⎯Βρ   ’<θ?   $ϑù   7≈Ψ=™‘&   ΝγŠ=æ   $àŠm   ∩∇⊃∪    

Maksudnya: Sesiapa yang taat dan patuhkan Rasul, maka sesungguhnya dia telah taat dan
patuhkan Allah [An Nisaa: 80].

Pengakuan yang ringkas dan mutlak itu memberikan panduan kepada kita untuk membuat
kata pemutus mengenai beberapa persoalan pokok mengenai hakikat agama ini dan mengenal
gerakannya di dalam kenyataan.
Pengakuan ini memberi panduan kepada kita dalam membuat garis pemisah mengenai:
Pertama :Bentuk dan tabiat masyarakat Islam.
Kedua  :Program pertumbuhan dan perkembangan masyarakat Islam.
Ketiga  :Program Islam dalam menghadapi masyarakat-masyarakat jahiliyah.
 Keempat :Program Islam dalam menghadapi kenyataan hidup umat manusia
seluruhnya yang seruannya ini merupakan masalah pokok dalam program gerakan Islam,
dulu dan sekarang.

Sesungguhnya ciri pertama yang menentukan bentuk dan tabiat 'Masyarakat Islam" itu ialah
bahawasanya masyarakat itu berdiri dan tegak di atas asas mengabdikan diri kepada Allah
SWT di dalam semua urusannya. Mengabdikan diri yang dijelma dan dibentuk oleh
pengakuan dan ikrar bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu ialah
utusan Allah (LAA ILAAHA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH).

Pengabdian diri itu hendaklah terjelma di dalam bentuk keparcayaan seperti juga di dalam
semua syiar-syiar dan simbol-simbol peribadatan, seperti mana juga ianya menjelma di dalam
peraturan-peraturan dan undang-undang. Sebab  bukanlah menjadi hamba Allah seseorang
yang tidak menyakini kessaan dan ketunggalan Allah.

Firman Allah: 

*   t
Α$s
%u
ρ   ª
!$
#   Ÿ
ω   (
#ÿ
ρä
‹Ï
‚−
Gs
?   È
⎦÷
⎫y
γ≈s

)   È
⎦÷
⎫u
Ζø
O$
#   (   $y
ϑ¯
ΡÎ
)   u
θè
δ   ×
μ≈s

)   Ó
‰Ï
n≡u
ρ   (   }
‘≈−
ƒÎ
*s
ù   È
βθç
6y
δö
‘$
$s
ù   ∩∈⊇∪   …ã
&s
!u
ρ   $t
Β   ’Î
û 
Ï
N≡u
θ≈u
Κ¡
¡9$
#   Ç
Úö
‘F
{$
#u
ρ   ã
&s
!u
ρ   ß
⎦⎪Ïe
$!$
#   $·

¹#u
ρ   4   u
ö
t
ós
ùr
&   «
!$
#   t
βθà
)−
Gs
?   ∩∈⊄∪    

Maksudnya: Dan Allah berkata: Janganlah kamu adakan dua Tuhan, kerana sesunggunnya
Tuhan itu Esa, dan kepadaKulah hendaknya kamu  takut. Dan bagi-Nyalah apa yang ada di
langit dan di bumi, dan bagi-Nyalah ketaatan   tetap, apakah kepada yang selain dari Allah
kamu mahu berbakti? [An NahI: 51-52].

Dan bukanlah hamba Allah SWT orang yang mempersembahkan atau pun melakukan syiar
dan  lambang pengabdian kepada yang lain daripada Allah, same ada bersama-sama dengan
Allah atau pun secara bersendirian dan tidak bersama-sama dengan Allah.


http://compilation4share.blogspot.comFirman Allah swt:

≅%   β)   ’Aξ¹   ’5¡Σρ   “$‹tΧρ   †A$ϑΒρ   !   >‘   ⎦⎫Η>≈è9#   ∩⊇∉⊄∪   ω   7ƒ°   …μ9   (   79≡‹/ρ 
NΒ&   $Ρ&ρ   Αρ&   ⎦⎫Η>¡RQ#   ∩⊇∉⊂∪    

Maksudnya:  Katakanlan: "sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidup dan matiku,
adalah kerana Allah Tuhan seru sekalian alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya, dan begitulan
aku diperintah, dan adalah aku orang Islam yang pertama [Al An 'am: 162-163].

Dan bukanlah hamba Allah SWT orang yang menerima peraturan dan undan~undang dan
yang lain daripada Allah SWT. Melainkan melalui jalan yang Allah telah sampaikan kepada
kita, iaitu jalan Rasulullah SAW.

Firman Allah:

N‘ù   Ν3ΖΒ   $ϑ9   Ν3Fz   =δθù   ’<   ’1‘   $ϑ3m   ©_=è_ρ   ⎯Β   ⎦⎫=™ϑ9#   ∩⊄⊇∪    

Maksudnya:Atau  adakah bagi mereka sekutu-sekutu yang mengatur untuk mereka sebagai
agama, sesuatu yang Allah tidak izinkan? [Asysyura: 21].

dan firman Allah SWT laqi:

$Β   ™$ù&   !#   ’?ã   ⎯&!θ™‘   ⎯Β   ≅δ&   “)9#   Tù   Αθ™=9ρ   “%!ρ   ’1)9#   ’ϑ≈GŠ9#ρ   ⎦⎫3≈¡ϑ9#ρ 
⎦⌠#ρ   ≅‹6¡9#   ’1   ω   βθ3ƒ   '!ρŠ   ⎦⎫/   ™$ŠΨî{#   Ν3ΖΒ   4   $Βρ   Ν39?#™   Αθ™9#   νρ‹‚ù   $Βρ 
Ν39κΞ   μΨã   #θγFΡ$ù   4   #θ)?#ρ   !#   (   β)   !#   ‰ƒ‰©   >$)è9#   ∩∠∪    

Maksudnya: Dan apa-ana yang diberi oleh Rasul kepada kamu, maka ambillah, dan apa-apa
yang ia larang kamu, maka jauhilah [Al Hasyr: 7]

Inilah dia masyarakat Islam, masyarakat yang menjelma di dalamnya pengabdian diri kepada
Allah SWT di dalam kepercayaan anggota-anggotanya dan juga di dalam konsep dan
gambaran fikiran mereka, seperti juga ia menjelma di dalam lambang-lambang hidup dan
peribadatan mereka dan malah ia menjelma di dalam sistem dan peraturan kemasyarakatan
mereka, dan peraturan serta undang-undang mereka. Bila mana sahaja sesuatu faktor dan
faktor-faktor yang disebutkan di atas tadi menyimpang dan tidak menjelma dalam kenyataan,
maka dengan itu bererti bahawa Islam itu sendiri pun sudah menyimpang dan tidak menjelma
lagi, kerana menyimpang dan tidak menjelmanya rukun Islam yang pertama, iailu pengakuan
bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu adalah utusan Allah (LA
ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH)

http://compilation4share.blogspot.comDan telah pun kita katakan: bahawa pengabdian  diri kepada Allah itu menjelma di dalam
konsep dan gambaran kepercayaan, make eloklah kita perkatakan apakan dia konsep dan
gambaran kepercayaan cara Islam itu. Ianya  adalah gambaran yang terjadi di dalam
pemikiran manusia sebagai hasil dan penerimaannya akan akidah itu dan sumbernya yang
sejati, iaitu sunber ILAHI; dan yang dengannya manusia itu dapat mengerti dan memahami
apakah dia hakikat Tuhannya, dan hakikat alam yang dia hidup di dalamnya, baik yang
nampak dilihat atau pun yang tak nampak dan hakikat dirinya dan hakikat zat manusia itu
sendiri, yang ia rasakan itu, baik yang nampak atau yang tak nampak; dan di samping segala
sesuatu ialah hakikat dirinya sendiri, iaitu hakikat manusia itu sendiri, kemudian ia sesuaikan
semuanya di atas itu dengan perhubungannya dengan hakikat ini; perhubungannya dengan
Tuhannya yang menjelmakan pengabdian dirinya kepada Allah SWT dan perhubunganya
dengan alam semesta dan peraturan seluruh  benda yang hidup di dunia ini, serta setiap
peribadi umat manusia, perhubungan yang mengambil sumber (atau yang bersumber) dari
agama Allah, seperti yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Dengan demikian dia
melaksanaan pengabdian diri kepada Allah SWT dalam bentuk yang meliputi seluruh sendi
kehidupannya.


Maka kalaulah telah menjadi ketetapan bahawa inilah dia "Masyarakat Islam" itu, maka
bagaimanakah pula masyarakat itu boleh tumbuh dan bagaimanakah pula program
pertumbuhannya?

Sesungguhnya masyarakat itu tidak akan dapat tegak kecuali bila timbul satu perkumpulan
(jamaah) manusia yang mengakui pengabdian diri mereka sepenuhnya kepada Allah SWT,
dan bahawa mereka tidak tunduk dan merendahkan diri mereka ke peringkat yang sejajar
dengan pengabdian itu kepada sesuatu apa pun  yang lain daripada Allah SWT di dalam
perkara iktikad, gambaran hidup dan lambang-lambang keagamaan, tidak tunduk dan
merendahkan diri kepada yang lain daripada  Allah di dalam urusan peraturan hidup dan
perundangan kemudian mereka bertindak  untuk menyusun hidup mereka dengan dasar dan
asas pengabdian diri dan ketundukan yang sejati, dengan cara membersihkan hati dan nadi
mereka dari sebarang keyakinan dan kepercayaan kepada Tuhan yang lain daripada Allah
SWT, baik bersama-sama dengan Allah sebagai rakan sekutunya mahupun bersendirian
sebagai lawan Allah; di samping membersihkan segala lambangnya daripada bertumpu
kepada yang lain daripada Allah serta membersih dan membebaskan peraturan dan undang-
undang hidup mereka daripada sebarang sumber pengambilan yang lain daripada Allah.

Di ketika itulah, ya, di ketika itulah sahaja, perkumpulan atau jamaah itu menjadi
perkumpulan Islam dan masyarakat yang mereka bentuk itu baru sah menjadi masyarakat
Islam (Muslim). Ada pun sebelum satu kelompok manusia mengaku akan kebersihan dan
keikhlasan pengabdian diri mereka kepada  Allah semata-mata, mengikut cara yang telah
disebutkan tadi, maka ketika itu mereka masih  belum lagi menjadi orang-orang Islam, dan
sebelum mereka mengatur perkumpulan mereka di atas dasar itu maka perkumpulan mereka
pun bukanlah suatu perkumpulan Islam. Ini ialah kerana kaedah dan dasar pertama yang
menjadi landasan Islam itu ialah pengakuan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan
bahawa Muhammad itu utusan Allah (LA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR
RASULULLAH) dan kedua-dua seginya.

Dengan demikian, maka sebelum daripada difikirkan soal mewujudkan sistem masyarakat
Islam, dan sebelum daripada mewujudkan masyarakat Islam di atas landasan sistem itu perlu
http://compilation4share.blogspot.comdan sayugialah dititik beratkan dahulu kepada kebersihan setiap hati nurani Si Muslim itu dan
mengabdikan diri kepada yang lain daripada Allah, dalam sebarang bentuk dan rupa yang
telah kita kemukakan tadi, dan hendaklah individu yang hati nuraninya itu bersih dan dan
suci dan sebarang pengabdian diri kepada yang lain daripada Allah itu berkumpul dalam
suatu Jamaah lslamiyah dan Jemaah yang hati nurani anggota-anggotanya suci bersih dan
pengabdian diri kepada yang lain daripada Allah di segi iktikad, ibadat dan perundangan, dan
merekalah akan dapat tumbuh masyarakat Islam, dan akan disertai oleh setiap orang yang
mahu hidup di dalam masyarakat itu dengan  akidahnya sendiri ibadatnya sendiri dan
syariatnya sendiri yang menjelma dalam bentuk pengabdian diri dan ketundukan kepada
Allah SWT semata-mata atau dengan perkataan lain menjelma dalamnya pengakuan: 
bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad ialah utusan Allah (LA
ILAHA ILLALLAH MUHAMMADU~RASULULLAH).

Begitulah tumbuhnya Jemaah lslamiyah yang ulung dahulu dan telah dapat mempangunkan
masyarakat Islam yang pertama dan demikian pulalah kaedahnya pertumbuhan setiap Jemaah
lslamiyah di setiap ketika dan tempat dan demikian pulalah tumbuhnya setiap masyarakat
muslim bila mana dan di mana sahaja pun.

Sesungguhnya masyarakat Islam itu tumbuh daripada berpindahnya beberapa individu dan
perkumpulan manusia dan mengabdikan diri kepada yang lain daripada Allah, baik bersama-
sama dengan Allah atau pun tanpa Allah, kepada mengabdikan diri kepada Allah semata-
mata tanpa sebarang kongsi dan sekutu bagi-Nya; kemudian daripada pengakuan dan
penegasan perkumpulan ini hendak menegakkan sistem hidupnya sendiri di atas asas
pengabdian itu ya, ketika itulah baru sempurna lahirnya sesuatu yang baru untuk masyarakat
yang baru, sebagal pecahan daripada masyarakat jahiliyah yang telah sedia ada, yang
berhadapan dengannya dengan memakai akidah yang baru, sistem hidup yang baru,
berdasarkan akidah ini, yang menjelma di dalamnya dasar Islam yang pertama dengan dua
rangkaiannya iaitu pangakuan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad
itu ialah utusan Allah (LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR-RASULULLAH).

Ada kemungkinan masyarakat jahiliyah itu seluruhnya akan menyertai masyarakat Islam dan
boleh jadi juga tidak, seperti juga masyarakat jahiliyah itu boleh berkompromi dengannya
seperti mana ia pun boleh memusuhinya,  walaupun telah menjadi kebiasaan bahawa
masyarakat jahiliyah selalu memerangi masyarakat Islam. Kebiasaan itu berlaku di peringkat
pertumbuhannya (iaitu terhadap individu  pada pendakwahnya dan juga terhadap
perkumpulan dan organisasinya mahu pun terhadap masyarakat itu seluruhnya sesudah
masyarakat itu tumbuh). Inilah yang telah berlaku di sepanjang dakwah Islamiyah sejak dan
zaman Nab Nuh hinggalah ke zaman Nabi Muhammad SAW tanpa kecualinya.

Memanglah masyarakat Islam itu tidak akan tumbuh dan tak akan lancar pertumbuhannya
kecuali apabila ianya mempunyai kekuatan yang boleh menghadapi dan melawan cabaran
dari tekanan dari masyarakat jahiliyah baik kekuatan itu berupa kekuatan akidah dan
keyakinan, kekuatan peribadi dan pertahanan jiwa, kekuatan daya mengatur dan membina
masyarakat, dan segala jenis kekuatan yang mampu menghadapi tekanan masyarakat
jahiliyyah atau mengalahkannya, atau pun sekurang-kurangnya dapat mengimbanginya.

Tapi apakah dia 'masyarakat jahiliyah" itu dan bagaimanakah pula jalan program Islam
menghadapinya?

http://compilation4share.blogspot.comSesungguhnya "masyarakat jahiliyah" itu ialah setiap masyarakat yang bukan masyarakat
Islam! Dan kalau kita hendak membuat definisi atau takrifnya yang tepat maka kita katakan:
"bahawa masyarakat jahiliyah itu ialah masyarakat yang tidak tulen pengabdiannya kepada
Allah SWT pengabdian yang menjelma di dalam kepercayaan dan keyakinan di dalam syiar
dan lambang peribadatan, juga di dalam peraturan dan undangundang."

Dengan definisi dan takrif yang terang dan tepat ini maka termasuklah di dalam golongan
"Masyarakat jahiliyah" itu semua bentuk masyarakat yang ada sekarang di permukaan bumi
ini.

Termasukdi dalamnya masyarakat KOMUNIS.
Pertama:
Kerana Ilhad dan engkarnya akan zat Allah S~IT dan kerana ia tidak percaya dan mengakui
wujudnya zat Allah SWT sama sekali, juga kerana ia berpandukan "benda' dan "alam". Pun
kerana ia merujuk dan meletakkan wujudnya alam ini kepada "benda" dan "alam semesta".
Juga kerana ia merujukkan aktiviti kehidupan manusia dan sejarahnya kepada ekonomi dan
alat produksi semata-mata.

Kedua:
Kerana ia mendirikan suatu sistem pengabdian diri kepada parti, dengan menganggap bahawa
pimpinan kolektif itu adalah suatu hakikat  sebenarnya yang menguasai parti komunis, dan
bahawa pimpinan dan pengabdian itu bukanlah sama sekali kepunyaan ALLAH. Kemudian
segala aspek dan segi yang berkaitan dengan konsep sistem tadi, yang sebenarnya merupakan
penghinaan kepada murtabat dan kehormatan "manusia" dengan menganggap bahawa
"keperluan asasi" bagi manusia itu same sahaja dengan keperluan asasi bagi haiwan, iaitu
makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal  dan perhubungan jenis (sex) sahaja! dengan
tidak membenarkannya mendapatkan keperluan-keperluan rohani yang membezakannya dan
haiwan. Keperluan rohani itu pertamanya ialah iktikad akan kebesaran Tuhan dan kebebasan
memilih keparcayaan hidup, juga kebebasan bersuara yang merupakan aspek penting dan
sifat "kemanusian', yang tergambar di dalam bentuk kebebasan hak milik individu, kebebasan
dalam lapangan seni, dan hal-hal mengena soal individu, dan seterusnya semata-mata
menjadi "alat" kerana sebenarnya di dalam konsep kepercayaan sistem komunis adalah
menurunkan tarat dan darjat manusia menjadi  lebih rendah dan haiwan, malah tidak lebih
daripada menjadi alat sahaja!

Termasuk juga dalam kategori masyarakat jahiliyah ini ialah masyarakat penyembah berhala
yang masih banyak kedapatan di India, Jepun, Filipina dan juga di Afrika kerana:
Pertama:
Konsep dan iktikadnya yang mempertuhankan  benda-benda yang lain daripada ALLAH
SWT, baik sebagai sekutu Allah atau berdiri sendiri dalam bentuk persembahan lambang-
lambang dan syiar-syiar persembahan kepada dewa-dewa, tukang-tukang tilik dan mahaguru-
mahaguru dan apa jua selain daripada Allah yang dianggap mempunyai sifat ketuhanan juga
termasuk di dalamnya sistem-sistem peraturan dan undang-undang yang lain daripada
peraturan dan undang-undang Allah, sama ada peraturan dan undang-undang itu diambil dan
kuil-kuil, pendeta-pendeta, sami-sami, bomoh-bomoh, tukang-tukang tilik dan mahaguru-
mahaguru, atau diambil daripada lembaga-lembaga dan badan-badan perundangan sekular
yang mempunyai kuasa perundangan tanpa berpandu kepada syariat Allah dengan pengertian
bahawa lembaga-lembaga dan badan-badan itu mempunyai kuasa parundangan tertinggi atas
nama rakyat atau atas nama parti atau apa jua nama pun yang demikian justeru kerana
http://compilation4share.blogspot.comkekuasaan dan pemerintahan itu adalah kepunyaan dan hak milik mutlak Allah SWT yang
tidak akan boleh didapati melainkan melalui panduan dan jalan yang telah digariskan oleh
rasul-rasul-Nya.

Termasuk dalam kategori masyarakat jahiliyah juga ialah masyarakat Yahudi dan Kristian di
seluruh muka bumi ini kerana:

Pertama:
Konsep dan kepercayaan hidupnya yang  menyeleweng dan terpesong, yang tidak
mentauhidkan Allah swr dengan sifat-sifat ketuhananNya, malah dijadikan bagi-Nya kongsi-
kongsi dan sekutu-sekutu di dalam beragam bentuk kesyirikan, baik yang berbentuk putera
Suci (Tuhan) atau dalam bentuk tiga-tuhan (trinity) atau menggambarkan Allah SWT bukan
dengan gambaran yang sebenar, dan menggambarkan hubungan sifat-sifat Allah berlainan
daripada yang sebenarnya.

Firman Allah:

M9$%ρ   Šθγ‹9#   ƒ“ã   ⎦⌠#   !#   M9$%ρ   “≈ÁΨ9#   xŠ¡ϑ9#   ∅/#   !#   (   9≡Œ   Ογ9θ% 
Ογδ≡θù'/   (   χθ↔γ≈Òƒ   Αθ%   ⎦⎪%!#   #ρ2   ⎯Β   ≅6%   4   Ογ=G≈%   !#   4   ’Τ&   χθ6ùσƒ   ∩⊂⊃∪    

Maksudnya: Dan berkatalah orang Yahudi: "Uzair itu anak Allah" dan berkatalah orang-
orang Nasrani: "Isa [Al Masih] itu anak Allah." Yang demikian itu adalah omongan mereka
dengan mulut-mulut mereka, menyerupai perkataan-perkataan orang kafir yang dahulu;
mudah-mudahan Allah binasakan mereka Bagaimanakah mereka dapat dipalingkan
[Attaubah: 30]


‰)9   2   ⎦⎪%!#   #θ9$%   χ)   !#   ]9$O   πW≈=O   ¢   $Βρ   ⎯Β   μ≈9)   ω)   μ≈9)   ‰n≡ρ   4   β)ρ   Ο9   #θγG⊥ƒ 
$ϑã   χθ9θ)ƒ   ⎯¡ϑ‹9   ⎥⎪%!#   #ρ.   ΟγΨΒ   U#‹ã   ΟŠ9&   ∩∠⊂∪    

Maksudnya: Sesungguhnya telah kafirlah oran~orang yang berkata: bahawa Allah itu ialah
yang ketiga daripada tiga [Tuhan] pada hal tidak ada tuhan, melainkan Tuhan Yang
Tunggal dan jika mereka tidak berhenti dan  apa yang mereka katakan, nescaya akan
mengenai orang-orang kafir dan mereka itu azab yang pedih [Al Ma 'idah: 73]

Juga firman Allah:

M9$%ρ   Šθκ9#   ‰ƒ   !#   '!θ=óΒ   4   M=î   Νꉉƒ&   #θΨè9ρ   $ÿ3   #θ9$%   ¢   ≅/   ν#‰ƒ   β$GÛθ¡6Β   ,Ψƒ 
#‹.   ™$±„   4   χ‰ƒ”9ρ   #V.   Νκ]Β   $Β   Α“Ρ&   7‹9)   ⎯Β   7/‘   $Ζ≈‹óÛ   #.ρ   4   $ΖŠ)9&ρ   ΝηΖ/ 
http://compilation4share.blogspot.comορ≡‰è9#   ™$Òó79#ρ   ’<)   Θθƒ   πϑ≈Š)9#   4   $ϑ=.   #ρ‰%ρ&   #‘$Ρ   >s=9   $δ'Û&   !#   4   βθ衃ρ   ’û 
Ú‘{#   #Š$¡ù   4   !#ρ   ω   =t†   ⎦⎪‰¡ϑ9#   ∩∉⊆∪    

Maksudnya:  Dan orangorang Yahudi itu berkata: "Tangan Allah terbelenggu," pada hal
tangan-tangan merekalah yang terbelenggu, dan  dilaknatlah mereka dengan [sebab] apa
yang telah mereka katakan itu, bahkan kedua  tangan Allah itu terbuka. Ia membelanjakan
sebagaimana yang Ia suka [Al Maidah: 64)

serta firman Allah SWT:

M9$%ρ   Šθγ‹9#   “≈ÁΨ9#ρ   ⎯tΥ   #σ≈Ψ/&   !#   …νσ≈6m&ρ   4   ≅%   Ν=ù   Ν3/‹èƒ   Ν3/θΡ‹/   (   ≅/   ΟFΡ& 
³0   ⎯ϑΒ   ,={   4   óƒ   ⎯ϑ9   ™$±„   >‹èƒρ   ⎯Β   ™$±„   4   !ρ   7=Β   N≡θ≈ϑ¡9#   Ú‘{#ρ   $Βρ 
$ϑγΖ/   (   μ‹9)ρ   Áϑ9#   ∩⊇∇∪    

Maksudnya: Dan telah berkata orang-orang Yahudi dan Nasrani: "Kami hi anak-anak Allah
dan kekasih-kekasih-Nya. 'Tanyakanlah mereka: "Kalau begitu mengapakah Allah itu
menyeksa kami dengan sebab dosa-dosa kamu? Bahkan kamu itu manusia dan makhluk yang
Ia jadikan.[Al Maidah 18]

Masyarakat Yahudi dan Kristian masuk di dalam kategori masyarakat jahiliyah dengan sebab
bentuk, syiar dan juga lambang-lambang keagamaan mereka yang berbentuk peribadatan,
istiadat-istiadat dan upacara-upacara rasminya yang tercetus daripada konsep dan
kepercayaan yang menyeleweng dan sesat serta menyesatkan. Kemudian lagi masyarakat itu
menjadi masyarakat jahiliyah kerana sistem hidup, peraturan dan undang-undangnya yang
tidak berdasar kepada pengabdian diri kepada Allah SWT mengakui hak memerintah dan
berkuasa hanya kepada Allah SWT dan tidak mengambil kekuasaan daripada syariat dan
panduan Ilahi; malah mereka dirikan badan-badan dan lembaga yang terdiri daripada manusia
yang diberi hak kekuasaan tertinggi, sedang hak kekuasaan tertinggi itu adalah kepunyaan
mutlak Allah SWT dan sejak dahulu lagi. Allah SWT telah cap mereka kutur dan syirik
kerana mereka telah memberikan hak itu kepada para padri, pendeta dan rahib agama mereka
untuk membuat peraturan dan undang-undang dan pihak diri mereka (padri pendeta dan
rahib) itu sendiri, peraturan dan undang-undang yang mesti diterima dan dipatuhi oleh para
penganut dan pengikut agama itu.

Firman Allah SWT:

#ρ‹ƒB#   Νδ‘$6m&   ΝγΖ≈6δ‘ρ   $/$/‘&   ⎯Β   χρŠ   !#   x‹¡ϑ9#ρ   ∅/#   ΝƒΒ   $Βρ   #ρΒ&   ω) 
#ρ‰6è‹9   $γ≈9)   #‰m≡ρ   (   ω   μ≈9)   ω)   θδ   4   …μΨ≈s7™   $ϑã   χθ2±„   ∩⊂⊇∪    
http://compilation4share.blogspot.com
Maksudnya:  Mereka itu telah menjadikan padri-padri, pendeta-pendeta dan rahi~rahib
agama mereka sebagal Tuhan-tuhan selain daripada Allah dan juga mereka menjadikan Al
Masih putera Maryam itu sebagai Tuhan sedangkan mereka tidak diperintah melainkan
supaya mereka menyembah Tuhan Yang Satu. Tuhan Yang tiada lagi Tuhan selaln daripada-
Nya. Maha sucilah Ia dan apa yang mereka sekutukan itu. [At-Taubah: 31]

Sedangkan orang Yahudi dan Nasrani tidak beriktikad dan menganggap para pendeta dan
rahib agama mereka itu sebagai Tuhan yang mereka sembah, juga mereka tidak melakukan
ibadat kepada para pendeta dan rahib itu, mereka hanya sekadar mengakui bahawa pendeta-
pendeta dan rahib-rahib itu mempunyai hak dan kuasa dalam soal pemerintahan dan
kekuasaan negara, dan mereka patuh sahaja menerima apa yang diputuskan oleh para pendeta
dan rahib itu, walaupun dalam perkara yang tidak  diizinkan oleh Allah sama sekali. Oleh
sebab itulah mereka itu layak disifatkan sebaga syirik dan kufur.

Dan akhir sekali termasuklah juga di dalam kategori masyarakat jahiliyah itu masyarakat-
masyarakat yang menganggap bahawa mereka kononnya "Masyarakat Islam."

Masyarakat-masyarakat ini masuk ke dalam  lingkungan ini tidak kerana ia percaya dan
beriktikad seorang yang lain daripada Allah sebagai mempunyai sifat ketuhanan; bukan pula
kerana ia melakukan sebarang jenis ibadat kepada yang lain daripada Allah; tapi ia termasuk
di dalam kategori masyarakat jahiliyah  kerana ia tidak menumpu dan membulatkan
pengabdian dirinya kepada Allah swt di dalam sistem hidupnya; dan ia -walaupun tidak
beriktikad ketuhanan sesuatu apa pun yang lain daripada Allah - tetapi ia telah memberikan
salah satu sifat paling istimewa kepunyaan Allah swt kepada yang lain daripadanya-Nya, lalu
ia rela tunduk dan patuh kepada keputusan  dan hukuman serta pemerintahan yang lain
daripada Allah; dan ia menerima segala peraturan dan undang-undangnya, nilai-nilai dan
pertimbangannya, adat resam dan kebudayaannya dalam hampir seluruh asas dan dasar
kehidupannya.

Sedangkan Allah SWT telah pun berfirman mengenai sifat-sifat orang yang memerintah
seperti itu:

$Ρ)   $Ζ9“Ρ&   π1‘θG9#   $κù   “‰δ   ‘θΡρ   4   Ν3t†   $κ5   χθŠ;Ψ9#   ⎦⎪%!#   #θϑ=™&   ⎦⎪%#9   #ρŠ$δ 
βθŠΨ≈/9#ρ   ‘$6m{#ρ   $ϑ/   #θàsG™#   ⎯Β   =≈F.   !#   #θΡ%2ρ   μ‹=ã   ™#‰κ−   4   ξù   #豂? 
¨$Ψ9#   βθ±z#ρ   ωρ   #ρI±@   ©L≈ƒ$↔/   $ΨϑO   ξŠ=%   4   ⎯Βρ   Ο9   Ο3t†   $ϑ/   Α“Ρ&   !#   7×≈9ρ'ù   Νδ 
βρ≈39#   ∩⊆⊆∪    

Maksudnya:  kerana barang siapa sahaja yang tidak menghukum dan memerintah dengan
hukum [apa] yang diturunkan oleh Allah, maka adalah mereka itu orang-orang yang kafir
[Al Maidah: 44]

Juga Allah swt telah berfirman, mengenai sifat orang-orang yang diperintah (rakyat jelata).
http://compilation4share.blogspot.com
ö
Νs
9r
&   t
s
?   ’n

)   š
⎥⎪Ï

!$
#   t
βθß
ϑã
ã÷
“t
ƒ   ö
Νß
γ¯
Ρr
&   (
#θã
Ψt
Β#u
™   !
$y
ϑÎ
/   t
ΑÌ
“Ρé
&   y

‹s

)   !
$t
Βu
ρ   t
ΑÌ
“Ρé
&   ⎯Ï
Β   y


6s
%   t
βρß
‰ƒÌ
ã
ƒ   βr

(

θß
ϑx
.$y
⇔t
Ft
ƒ   ’n

)   Ï
Nθä
ó≈©
Ü9$
#   ô
‰s
%u
ρ   (
#ÿ
ρâ
É
Δé
&   βr
&   (
#ρã
à
õ
3t
ƒ   ⎯Ï
μÎ
/   ß
‰ƒÌ
ã
ƒu
ρ   ß
⎯≈s
Üø
‹¤
±9$
#   βr
&   ö
Νß
γ¯

Òã
ƒ   K
ξ≈n
=|
Ê 
#Y
‰‹Ï
èt
/   ∩∉⊃∪   #s
ŒÎ
)u
ρ   Ÿ
≅ŠÏ
%   ö
Νç
λm
;   (

θs
9$y
ès
?   4
’n

)   !
$t
Β   t
Αt
“Ρr
&   ª
!$
#   ’n

)u
ρ   É
Αθß
™§
9$
#   |

ƒr
&u
‘   t
⎦⎫É

≈u
Ζß
ϑø
9$
#   t
βρ‘
‰Ý
Át
ƒ 
š
Ζt
ã   #Y
Šρß
‰ß
¹   ∩∉⊇∪   y

‹s
3s
ù   !
#s
ŒÎ
)   Νß
γ÷
Fu
;≈|
¹r
&   8
πt
7ŠÅ
Á•
Β   $y
ϑÎ
/   ô
Mt
Β£
‰s
%   ö
ΝÍ
γƒÏ
‰÷
ƒr
&   §
Νè
O   x
8ρâ
™!
%y
`   t
βθà
Î

ts
† 
«
!$

/   ÷
βÎ
)   !
$t
Ρ÷
Šu
‘r
&   H
ωÎ
)   $Y
Ζ≈|
¡ô

)   $¸
)‹Ï
ùö
θs
?u
ρ   ∩∉⊄∪   y

ׯ
≈s
9'
ρé
&   š
⎥⎪É
‹©
9$
#   ã
Νn

èt
ƒ   ª
!$
#   $t
Β   ’Î
û   ó
ΟÎ
ηÎ
/θè

%   ó
ÚÌ
ô
ãr
's
ù 
ö
Νå
κ÷
]t
ã   ö
Νß
γô
àÏ
ãu
ρ   ≅è
%u
ρ   ö
Νç
λ°
;   þ

û   ö
ΝÎ
ηÅ
¡à
Ρr
&   K
ωö
θs
%   $Z
óŠÎ
=t
/   ∩∉⊂∪   !
$t
Βu
ρ   $u
Ζù
=y
™ö
‘r
&   ⎯Ï
Β   @
Αθß
™§
‘   
ωÎ
)   t
í$s
Üã
‹Ï

Â
χø
ŒÎ

/   «
!$
#   4   ö
θs
9u
ρ   ö
Νß
γ¯
Ρr
&   ŒÎ
)   (

θß
ϑn

ß   ö
Νß
γ|
¡à
Ρr
&   x
8ρâ
™!
$y
_   (
#ρã
x
ø
ót

™$
$s
ù   ©
!$
#   t
x
ø
ót

™$
#u
ρ   Þ
Οß
γs
9   ã
Αθß
™§
9$

(
#ρß
‰y
`u
θs
9   ©
!$
#   $\
/#§
θs
?   $V
ϑŠÏ

‘   ∩∉⊆∪   Ÿ
ξs
ù   y
7În
/u
‘u
ρ   Ÿ
ω   š
χθã
ΨÏ
Β÷
σã
ƒ   4
©®
Ly
m   x
8θß
ϑÅj
3y

ƒ   $y
ϑŠÏ
ù   t
y
fx
©   ó
Οß
γo
Ψ÷
t

§
Νè
O   Ÿ
ω   (
#ρß
‰Å
gs
†   þ
’Î
û   ö
ΝÎ
ηÅ
¡à
Ρr
&   %[
`t
y
m   $£
ϑÏi
Β   |

ŠŸ
Òs
%   (
#θß
ϑÏk
=|
¡ç
„u
ρ   $V
ϑŠÎ

¡n
@   ∩∉∈∪    

Maksudnya: Tidakkah engkau fikirkan  [kesesatan] orang-orang yang mendakwa
bahawasanya mereka beriman kepada Al-Quran] yang diturunkan kepadamu dan kepada
kitab yang diturunkan sebelummu, pada hal mereka suka hendak berhakim kepada taghut
[syaitan]? sedangkan mereka telah diperintahkan supaya kufur [engkar] kepadanya, tetapi
syaitan ingin menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh. Dan apabila katakan kepada
mereka: "Marilah [berhakim] kepada hukum  Al-Quran yang diturunkan oleh Allah dan
kepada [hukum] Rasul "Allah" engkau dapat  lihat orang-orang munafiq itu berpaling
darimu dengan sungguh-sungguh. Tetapi bagaimana halnya apabila satu bahaya mengenai
mereka dengan sebab apa yang diperbuat oleh tangan-tangan mereka, kemudian mereka
datang kepadamu bersumpah dengan nama Allah: "Kami tidak maksudkan melainkan
kebaikan dan perdamaian." Mereka itu ialah orang yang Allah telah tahu apa yang ada di
dalam hati mereka. Lantaran itu hendaklah engkau berpaling dan mereka tetapi nasihatilah
mereka dan katakan kepada mereka perkataan yang memberi kesan pada mengubah apa ada
di hati-hati mereka. Dan Kami tidak utus seorang pun Rasul melainkan untuk ditaati dengan
izin Allah; dan jika mereka, sesudah menganiayai diri mereka sendiri, datang kepadamu,
lalu mereka minta ampun kepada Allah, dan Rasul juga mintakan ampun bagi mereka,
nescaya mereka dapati Allah itu Penerima taubat, Penyayang. Tetapi tidak! Demi Tuhanmu
mereka tidak disifat beriman ningga mereka jadikanmu sebagai hakim dalam apa-apa yang
mereka berselisihan di antara mereka, kemudian mereka tidak merasa sesuatu keberatan di
hati-hati mereka tentang apa yang engkau telah putuskan serta mereka menerima keputusan
dengan sepenuh penuhnya. [An Nisa' 60-65]

Maka sebagaimana Allah swt telah menyifatkan orang-orang Yahudi dan Nasrani tadi dengan
sifat syirik dan kufur, serta terpesong juga tersasul dan pengabdian diri kepada Allah, kerana
http://compilation4share.blogspot.commereka menjadikan padri-padri, pendeta-pendeta dan rahib rahib mereka, sebagai tuhan-
tuhan selain daripada ALLAH maka demikian jugalah halnya dengan orang-orang yang
menamakan diri mereka sebagai ORANG-ORANG ISLAM kepada pengikut-pengikut
mereka. Dan Allah anggap orang Nasrani itu syirik kerana menganggap Isa putera Maryam
sebagai Tuhan yang mereka sembah dan mereka puja; itu sudah bererti keluar dan sifat
pengabdian kepada Allah dan juga dan pengakuan bahawa: tiada Tuhan melainkan Allah.
Dan ini (orang Islam) sama sahaja dengan mereka (Yahudi dan Nasrani), iaitu mengeluarkan
diri daripada pengabdian kepada Allah sahaja dan dengan demikian keluar daripada agama
ini (Islam dan keluar daripada pengakuan: tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu
utusan Allah (LA I LAHA I LLALLAH MUHAMMADUR-RASULULLAH).

Dan masyarakat itu, setengahnya ada pula yang mengaku berterus terang tentang sifat
sekularnya dan menganggap bahawa perkara-perkara duniawi itu di atas landasan "sains"
semata-mata, dengan anggapan bahawa sains (benda) itu bertentangan dengan benda-benda
ghaib, sedangkan sangkaan itu adalah satu sangkaan karut yang hanya ada pada orang yang
jahil sahaja. Manakala sebahagian lagi masyarakat itu ada yang mengakui dan mematuhi
pemerintahan praktikal yang lain daripada Allah yang dapat membuat undang-undang
mengikut kehendakrya sendiri, dan dirinya sendiri lalu mendakwa bahawa "inilah dia
pemerintahan Tuhan" sedangkan itu semua adalah sama-sama tidak berdiri di atas
pengabdian diri kepada Allah SWT.

Jikalau ini telah ternyata, maka sikap Islam mengenal masyarakat-masyarakat jahiliyah itu
semuanya adalah dapat ditegaskan melalui ungkapan kata yang satu sahaja iaitu: "Bahawa
Islam menolak dan tidak mengakui "keislaman" masyarakat itu sepenuhnya;" dan menolak
sahnya masyarakat itu mengikut nilai Islam.

Sesungguhnya Islam itu tidak memandang kepada simbol dan kepada judul yang ditonjolkan
oleh masyarakat itu; kerana semuanya itu berpadu di dalam suatu hakikat sahaja, iaitu:
bahawa kehidupan di dalam masyarakat itu tidak tegak di atas dasar pengabdian diri
sepenuhnya kepada Allah dan semuanya itu bertemu di dalam suatu hakikat yang
menyatukannya, semuanya, iaitu hakikat: Jahiliyah.

Dan ini membawa kita kepada persoalan yang penghabisan, iaitu jalan program Islam dalam
menghadapi realiti umat manusia seluruhnya hari  ini, besok dan seterusnya hingga ke akhir
zaman dan di sinilah amat berguna sekali huraian dan penjelasan kita mengena 'bentuk
masyarakat Islam" yang kita huraikan tadi  tentang tabiat masyarakat lslam itu yang
dibangunkan di atas asas pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah swt di dalam semua
urusan.

Sesungguhnya penegasan tabiat dan sifat ini akan dapat memberikan jawapan yang tepat
mengenal pertanyaan berikut: Apakah asal usul yang menjadi sandaran kepada hidup
manusia? Adakah asal dan di atas apa hidup manusia itu ditegakkan? Adakah asal agama
Allah dan programnya untuk dihayati? Atau adakah asal itu bersandar kepada realiti hidup
manusia 'itu sendiri dalam bentuk yang bagaimanapun?

Sebenarnya Islam telah pun memberikan jawapan yang tegas dan nyata kepada pertanyaan-
pertanyaan di atas itu, tanpa keraguan dan dalih sesaat jua pun, iaitu bahawa asal usul segala
sesuatu yang wajib dirujukkan segala sesuatu dan wajib dipercayai ialah: agama Allah dan
programnya untuk dihayati, iaitu pengakuan TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN
http://compilation4share.blogspot.comMUHAMMAD ITU UTUSAN ALLAH (LA ILLAHA ILLALLAH MUHAMMADUR-
RASULULLAH), itulah rukun utama dalam Islam, yang tidak dapat ditegak dan ditunaikan
semua rukun-rukun lain kecuali di atas usul  ini dan bahawasanya pengabdian diri kepada
Allah serta kepatuhan menerimanya dalam bentuk dan cara mengambilnya daripada
Rasulullah SAW yang juga tidak akan sah kecuali apabila benar-benar diakui asal usul ini,
disertai dengan kepatuhan sungguh-sungguh dan tegas, tanpa dalih apa pun.

Firman Allan:

$Β   ™$ù&   !#   ’?ã   ⎯&!θ™‘   ⎯Β   ≅δ&   “)9#   Tù   Αθ™=9ρ   “%!ρ   ’1)9#   ’ϑ≈GŠ9#ρ   ⎦⎫3≈¡ϑ9#ρ 
⎦⌠#ρ   ≅‹6¡9#   ’1   ω   βθ3ƒ   '!ρŠ   ⎦⎫/   ™$ŠΨî{#   Ν3ΖΒ   4   $Βρ   Ν39?#™   Αθ™9#   νρ‹‚ù   $Βρ 
Ν39κΞ   μΨã   #θγFΡ$ù   4   #θ)?#ρ   !#   (   β)   !#   ‰ƒ‰©   >$)è9#   ∩∠∪    

Maksudnya:  Dan apa-apa yang diberi oleh Rasul kepada kamu, maka ambillah dengan
sepenuhnya, dan apa-apa yang Ia larang kamu, maka jauhilah seluruhnya [Al Hasyr: 7].

Kemudian Islam menanyakan pula:
Maksudnya:Adakah kamu yang lebih mengetahui. Ataukah Allah yang lebib mengetahui?

dan Ia menjawab pula:
Maksudnya:Allah itu Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak tahu. 
dan:
Maksudnya: Dan kamu tidak dibenkan ilmu pengetahuan itu melainkan sedikit sahaja.

Allah Yang Maha Mengetahui, juga Yang Menjadikan segala sesuatu dan member rezeki
mereka, ialah Tuhan Yang Memerintah dan Menentukan dan agama-Nya yang menjadi
panduan untuk dihayati adalah asal usul yang menjadi tempat kembalinya segala sesuatu
mengenal kehidupan. Adapun situasi kehidupan  manusia, teori-teori dan mazhab-mazhab
pemikiran mereka boleh jadi menyeleweng dan rosak kerana ia tegak semata-mata di atas
dasar ilmu pengetahuan manusia yang dangkal dan cetek seperti yang disifatkan oleh Al-
Quran sebagai dikurniakan dengan ilmu pengetahuan yang sedikit sahaja.

Agama Allah itu bukanlah sesuatu yang kabur dan programnya untuk dihayati bukanlah
sesuatu yang pragmatis. Ia sangat tegas dengan rangkaian yang kedua MUHAMMADUR-
RASULULLAH (Muhammad itu utusan Allah) ia adalah terlingkung di dalam apa yang telah
disampaikan oleh Rasulullah SAW dengan nas (text)nya di dalam perkara-perkara pokok dan
dasar. Sekiranya di sana terdapat nas maka nas itulah yang menjadi hukum dan keputusan
dan tidak ada jalan untuk ijtihad; tetapi kalau di sana tiada nas, maka tibalah peranan dan
giliran ijtihad, menurut patokan dan dasar-dasar yang telah ditetapkan di dalam panduan
Allah SWT sendiri bukan menurut kecenderunqan hawa nafsu dan kemahuan manusia.

Firman Allah:

http://compilation4share.blogspot.com$κ‰'≈ƒ   ⎦⎪%!#   #θΨΒ#™   #θè‹Û&   !#   #θè‹Û&ρ   Αθ™9#   ’<ρ&ρ   Δ{#   Ο3ΖΒ   (   β*ù   Λ⎢ã“≈Ζ?   ’û   ™©« 
νρŠù   ’<)   !#   Αθ™9#ρ   β)   Λ⎢Ψ.   βθΖΒσ?   !$/   Θθ‹9#ρ   zψ#   4   79≡Œ   z   ⎯¡m&ρ   ξƒρ'?   ∩∈®∪    

Maksudnya: Maka sekiranya kamu berbantahan di dalam satu perkara, hendaklah kamu
kembalikan dia kepada Allah dan Rasul [An Nisa': 59]

Dan dasar-dasar yang telah ditetapkan untuk diijtihadkan dan distinbat juga telah digariskan
dengan terang dan nyata dan malah dikenal serta diketahui umum, bukan sesuatu yang kabur
dan pragmatis tiada seorang pun yang berhak mengatakan bahawa sesuatu yang dia putuskan
itu "ini ketetapan Allah," yang dilakukannya melainkan sehingga hukum dan keputusan itu
sesuai dan secocok dengan apa yang digaris oleh Allah, dan bahawa sumber kekuasaan dan
keputusan itu ialah Allah SWT, bukan RAKYAT dan juga bukan PARTI, pun juga bukan
sebarang manusia, segala apa jua pun hendaklah dirujukkan kepada kitab Allah dan Sunnah
Rasul-Nya untuk mengetahui apa yang dikehendaki oleh Allah SWT; dan ini tidak akan
didapati oleh setiap orang pun yang ingin mendakwa dirinya mempunyai sebarang kuasa
dengan menggunakan nama Allah, seperti yang terkenal di Eronah pada suatu ketika yang
lampau dengan nama TEOKRASI atau PEMERINTAHAN SUCI dan hal-hal seperti ini tidak
ada sedikitpun di dalam Islam, dan tiada seorang pun yang berhak atas nama Allah melainkan
Rasul-Nya SAW dan hanya di sana ada nas-nas tertentu yang menentukan apa yang
diperintah oleh Allah SWT.

Sesungguhnya perkataan "agama untuk realiti"  telah disalahgunakan dan disalahertikan.
Memang benarlah bahawa agama itu untuk realiti, tetapi realiti yang bagaimanakah?

Yang sebenarnya realiti yang boleh diterima  itu ialah realiti yang telah ditumbuhkan oleh
agama itu sendiri, mengikut panduan dan jalannya, selaras dengan fitrah manusia yang
semula jadi, yang melaksanakan keperluan-keperluan "'manusia" yang sebenarnya.
Keperluan-keperluan yang telah diputuskan oleh Allah yang menciptakannya kerana Allah
Maha Mengetahui tentang apa yang dijadikannya.

Firman Allah:

ω&   Ν=胠  ⎯Β   ,={   θδρ   #‹Ü=9#   7ƒ:#   ∩⊇⊆∪    

Maksudnya: Tidakkah [Tuhan] yang menjadikan itu tahu, sedangkan Ialah yang Halus, Yang
Dasar! [Al-Mulk 14]

Dan agama itu tidak  menghadapi apa  jua realiti untuk menerimanya begitu sahaja dan
mencari sandaran daripada hukum-hukumnya sendiri, dan untuk mencari sandaran daepada
hukum syarak untuk dijadikan sebagai ungkapan  kata yang dipinjam! Tetapi agama itu
menghadapi realiti untuk membuat pertimbangan sesuai dengan neracanya. Ia menerima apa
yang diterimanya dan memansukh apa yang  dimansukhkannya; dan ia akan mengadakan
suatu realiti yang lain kalau didapatinya realiti yang sedang wujud itu tidak sesuai. Realiti
yang dibikin oleh agama itulah realiti yang sebenarnya. lnilah pengertian yang sebenarnya
bahawa Islam itu agama untuk realiti; atau itulah yang sepetutnya dimengerti benar-benar.
http://compilation4share.blogspot.com
Mungkin di sini timbul satu soalan pula: "Bukankan muslihat dan kepentingan umat manusia
itu yang mesti membentuk realiti untuk mereka?"

Dalam hal ini perlu kita kembali kepada  pokok pangkal persoalan dan perlu kita kembali
kepada pertanyaan yang dibuat dan dijawab sendiri oleh Islam:
(adakan kamu yang lebih mengerti, ataukah Allah yang Lebih Mengetahui?) 
dan: (Dan Allahah Yang Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak tahu).

Sesungguhnya muslihat dan kepentingan umat  manusia itu sudah pun tercakup di dalam
agama dan peraturan Allah, seperti yang diturunkan Allah, dan seperti yang disampaikan oleh
Rasulullah SAW. Sekiranya ternampak oleh manusia pada suatu ketika bahawa muslihat
mereka berlainan dengan apa yang disyariatkan oleh Allah, maka jelaskan bahawa manusia
itu sesat dan tersasul kerana beranggapan seperti itu.

Allah SWT telah berfirman:

β)   ‘δ   ω)   ™$ÿœ&   $δθϑG‹ÿœ   ΝFΡ&   /.τ$/#™ρ   $Β   Α“Ρ&   !#   $κ5   ⎯Β   ⎯≈Ü=™   4   β)   βθè7Fƒ   ω) 
⎯à9#   $Βρ   “θγ?   §Ρ{#   (   ‰)9ρ   Νδ™%`   ⎯Β   Νκ5‘   “‰λ;#   ∩⊄⊂∪   Π&   ⎯≈¡Σ∼9   $Β   ©_ϑ?   ∩⊄⊆∪ 
Tù   οzψ#   ’<ρ{#ρ   ∩⊄∈∪    

Maksudnya: Mereka hanya menurut sangkaan dan mengikut apa yang dinginkan oleh hawa
nafsu mereka, pada hal sesungguhnya telah  datang kepada mereka petunjuk dan Tuhan
mereka. Atau apakah manusia itu akan mendapat apa-apa yang Ia mahu? Maka kepunyaan
Allahlah akhirat dan dunia. [An-Najm: 23-25].

Dan kafirlah sesiapa jua yang mendakwa bahawa muslihatnya berlawanan dengan apa yang
telah disyariatkan oleh Allah swt, dan orang  seperti itu tidak kekal di dalam Islam walau
sesaat pun.
http://compilation4share.blogspot.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Come on Study with me